Dinsdag 28.03.17 | 22.48 uur

Training in horecagebieden grote steden

Politie start proef uitschuifbare wapenstok

Op vrijdag 16 maart 2012 start Politie IJsselland een proef met de uitschuifbare wapenstok. Tijdens deze proef, die tot het eind van het jaar duurt, wordt het gebruik van de nieuwe wapenstok in de politiepraktijk getest gedurende de uitgaansavonden.

Uit de proef moet blijken of de uitschuifbare wapenstok een effectieve en waardevolle aanvulling is op de bestaande geweldsmiddelen die de politie in Nederland op dit moment tot haar beschikking heeft. De proef wordt gehouden naar aanleiding van de behoefte van politiemedewerkers aan een aanvulling op de huidige geweldsmiddelen.

Met name de korte wapenstok die nu gebruikt wordt, blijkt in de praktijk niet altijd even effectief in gebruik. Zo is de impact van de korte wapenstok beperkt en is hij niet gemakkelijk op te bergen.

De uitschuifbare wapenstok kan, in ingeschoven toestand, gemakkelijker opgeborgen worden en, indien nodig, ongezien gedragen worden. De uitschuifbare wapenstok is zwaarder en langer en heeft daardoor dezelfde impact als die van de lange wapenstok die bij de Mobiele Eenheid gebruikt wordt. Ook zorgt de lengte van de uitgeschoven wapenstok voor meer afstand en gaat er een preventieve werking vanuit.

Gedurende de proef vinden er tussentijdse evaluaties plaats. Naar aanleiding van de uiteindelijke uitkomsten van de proef wordt besloten of de politie daadwerkelijk gaat werken met de uitschuifbare wapenstok.

Voordat overgegaan kan worden tot de proef wordt de komende weken de groep politiemedewerkers die gebruik gaat maken van de nieuwe wapenstok opgeleid in het gebruik ervan. Een deel van die training vindt plaats in de horecagebieden van Zwolle en Deventer.

reageren REAGEER | stuur door DOORSTUREN | printen PRINT | WOENSDAG, 15.02.12 | 09.19 UUR
Jan van de Veen kraamt nogal onzin uit over de politie....waarschijnlijk is dat de reden dat hij niets meer begeleid bij de politie!
Gemakkelijk om af te geven op de politieorganisatie....kijk eens naar huidige maatschappij. Die is respectloos en kent vaak geen waarden en normen. Jan v/d Veen is blijkbaar ook bij deze groep gaan horen.
Gerwin | Zwartsluis | ZONDAG, 01.04.12 | 17.37 UUR | Kwetsend of ongepast?
Je kan de politie over mee bewapenen , maar zodra je gevulde koeken naar en calamiteit stuurt ipv mannen, zullen ze altijd in het nadeel zijn.
ze moeten eerst maar eeens leren dat als je een wapen trekt ( ongeacht het wapen )dat je het dan ook moet gebruiken, dreigen werkt niet.
heb diverse schiet trainingen bij de politie begeleid maar de wapen kennis , en het gebruik ervan is gewoon diep bedroevend.
vandaar ook de vele incidenten met wapens bij de politie, die altijd buiten de media gehouden worden.
deze wapenstok zal door het merendeel van de agenten dan ook vaker uit angst gebruikt worden of om respect af te dwingen ipv respect te krijgen door het geweldloos af te dwingen.
Jan vd Veen | Zwartewaterland | ZONDAG, 19.02.12 | 18.22 UUR | Kwetsend of ongepast?
Hoe langer die stok hoe gemakkelijker dat hij wordt afgepakt van de diender!
A.gent | Zwl | DONDERDAG, 16.02.12 | 20.51 UUR | Kwetsend of ongepast?
Deze wapenstokken bestaan al jaren in het buitenland. O.a. in Bulgarije, Kroatië en Polen worden deze gebruikt. Daar zijn ze ook te koop voor de burgers.
Hooligan | Hasselt | DONDERDAG, 16.02.12 | 09.47 UUR | Kwetsend of ongepast?
Dat is overwogen,maar het park sluit tegen zonsondergang....Zo snel een nieuwe wapenstok effectief gebruiken duurt echt langer...
Bus | Kruit. | WOENSDAG, 15.02.12 | 18.15 UUR | Kwetsend of ongepast?
Echte wetshandhavers oefenen in een safaripark en niet tussen nietsvermoedend horecapubliek.
Bert | Zwolle | WOENSDAG, 15.02.12 | 14.58 UUR | Kwetsend of ongepast?
De volgende dag hebben die wouten pas in de gaten,hoe het werkt.Dus gewoon uitgaan!!
Bus | Kruit | WOENSDAG, 15.02.12 | 14.57 UUR | Kwetsend of ongepast?
Een deel van die training vindt plaats in de horecagebieden van Zwolle en Deventer.

Er worden nog vrijwilligers gezocht;)

Bewoner | Hasselt | WOENSDAG, 15.02.12 | 12.16 UUR | Kwetsend of ongepast?
Is het wel veilig om tijdens deze proef nog uit tegaan
Willem | Zwolle | WOENSDAG, 15.02.12 | 11.03 UUR | Kwetsend of ongepast?
Vandaag:
16° | 2°
Meer weer...
Morgen:
17° | 1°


TEKSTADVERTENTIES
Gevonden en verloren?!
www.zwartewaterland.nl
Meld, zoek en vind uw verloren en gevonden voorwerpen!
Zwartewaterland Onderneemt
www.zwartewaterland.nl
Waar kunnen we u mee helpen?

advertentie

advertentie

advertentie
advertentie