Vrijdag 28.07.17 | 18.34 uur

Partijen bereiken overeenstemming van hun conflict

Geschil buren met scheepswerf Poppen opgelost

Met de ondertekening van een zogenoemde ‘vaststellingsovereenkomst’ is er deze week definitief een einde gekomen aan het conflict tussen Scheepswerf H. Poppen Zwartsluis B.V. uit Zwartsluis en een van de buren, de heer G.J. Koers. De overeenkomst is het resultaat van een mediation-traject dat in mei is gestart op verzoek van de Raad van State.

Ook het College van Gedeputeerde Staten van de Provincie Overijssel was hierin partij. Het conflict ging over het geluid dat de werf produceert bij het schoonspuiten van schepen.

Aanleiding voor de mediation was het bezwaar van de heer Koers tegen het gedoogbesluit uit 2011 van College van Gedeputeerde Staten van de Provincie Overijssel. Met dat besluit worden de bedrijfsactiviteiten van de scheepswerf H. Poppen gedoogd in afwachting van een nieuwe omgevingsvergunning.

Een nieuwe vergunning was nodig omdat de geluidruimte van de werf, oftewel de hoeveelheid geluid die het mag produceren, niet meer toereikend was. De werf produceert op dit moment dus niet meer geluid dan de afgelopen jaren, en zal ook de komende jaren niet meer geluid produceren dan nu. Er verandert alleen iets op papier.

Partijen hebben vorige maand overeenstemming bereikt over een minnelijke regeling van hun conflict. Daarin is vastgelegd dat de scheepswerf op haar kosten een transparant geluidsscherm van 17 meter breed en 2,5 meter hoog zal plaatsen op het terrein van de heer Koers.

In ruil daarvoor zal de heer Koers het door hem ingestelde beroep tegen het gedoogbesluit van de provincie intrekken en afzien van verdere bezwaren en procedures tegen de diverse lopende vergunningen voor de werf.

Alle partijen zijn blij met het behaalde resultaat en zien de toekomst met vertrouwen tegemoet.

reageren REAGEER | stuur door DOORSTUREN | printen PRINT | MAANDAG, 16.07.12 | 13.58 UUR
Om een mening te hebben, hoef je niet anoniem te blijven. Ik zal door veel mensen niet als objectief worden gezien vanwege onze al heel lang durende vriendschap. Wat ik wel van nabij heb gezien en beleefd, is dat in ruim 50 jaar Scheepswerf Poppen een economische pijler van belang is in Zwartsluis. Voorts, dat er aan de overkant veel bdrijvigheid is ingeruild voor woningen. Een keus van de gemeentelijke overheid, niet altijd gehinderd door inzicht in de planologische gevolgen. Naar mijn mening heeft Poppen in de loop der jaren meer planschade geleden, veroorzaakt door (woon-) ontwikkelaars, die weer gefaciliteerd zijn door de overheid. De rekening van de oplossing zou dus niet bij Poppen gedropt moeten worden, maar bij de provinciale en gemeentelijke overheid. Dit even los gezien van het feit, dat de familie Koers kennis droeg van mogelijke overlast, voordat ze zich vestigden aan de Nieuwesluis.
Geert | Zwartluis | VRIJDAG, 20.07.12 | 10.29 UUR | Kwetsend of ongepast?
Dat kon je verwachten , heer Koers.
Frits de Lange | Hasselt | DONDERDAG, 19.07.12 | 21.38 UUR | Kwetsend of ongepast?
Beste mensen, als u wilt reageren doe dat met uw naam en woonplaats, het is erg makelijk om geen naam te vermelden en zomaar wat onzin uit te kramen.
Je kunt het met mijn stelling eens of oneens zijn, maar de heer Poppen en ik zijn er in goed overleg uit gekomen, en ben blij dat de scheepswerf verder kan. Want nogmaals scheepswerf Poppen mag voor mij blijven,deze bouwd pachtige scheepen. Mischien komt de Sint nog eens aan met een schip dat gebouwd is door Poppen.
Gerrit koers | Zwartsluis | DONDERDAG, 19.07.12 | 20.57 UUR | Kwetsend of ongepast?
Das toch best leuk zo een klaagmuur, als het goed bevalt kunnen ze er ook 1 op het Diamanten Bolwerk plaatsen!! Het is te gek voor woorden!
Vd berg | Hasselt | DINSDAG, 17.07.12 | 23.49 UUR | Kwetsend of ongepast?
Bedrijven dienen vergunningen op orde te hebben. Provincie en ook gemeente dienen deze te controleren, en te handhaven. Zonodig te up-daten. Wanneer die twee dit verzuimen, staat elke inwoner in zijn recht dit aan de orde te brengen.
Inwoner | Zwartewaterland | DINSDAG, 17.07.12 | 21.49 UUR | Kwetsend of ongepast?
Als deze man straks in November Zwartsluis binnen vaart en hij weet dat half Zwartsluis hem de zwarte piet toe wenst zal hij zich vast niet prettig voelen,of zou je als je sinterklaas bent al een beetje dement beginnen te raken ? Want sint is al heel oud he?? Ik zou me wel drie keer bedenken en lekker achter mijn scherm blijven zitten.
Piet | Spanje | DINSDAG, 17.07.12 | 19.17 UUR | Kwetsend of ongepast?
Ik weet wel wie er in de zak gaat en dan in enkele KOERS naar Spanje gaat. Die vent had zeker een mijter op, toen hij de procedure starte. Ik hoop voor hem dat dat transparante scherm een taai cadeau wordt voor hem zonder een fraai gedicht.
Henkie | Poppenland | DINSDAG, 17.07.12 | 18.31 UUR | Kwetsend of ongepast?
Misschien overwegen wat voordeliger uitpakt, óf Poppen verhuizen naar een plek midden in de Sahara waar dan weer geen water is, óf die Sinterklaas toch maar in Spanje laten. Nederland gaat kapot met zulk gezever. Wees blij dat ver nog bedrijven zijn waar bedrijvigheid is.
Hebergeenlastvan | Genemuiden | DINSDAG, 17.07.12 | 16.49 UUR | Kwetsend of ongepast?
Nee hoor meneer Pieter uit Hasselt.
Andere omwonenden hadden geen last van familie Poppen en hun bedrijf.
Omwonende | Zwartsluis | DINSDAG, 17.07.12 | 16.43 UUR | Kwetsend of ongepast?
@ Pieter

Noem dan eens een voorbeeld Pieter? wat versta jij in een situatie als deze onder een verbeterde techniek dan?
Denk toch na? het bestaat toch niet dat je minder lawaai kan produceren in een situatie als deze? Het afspuiten van onderwaterschepen maakt gewoon veel lawaai, dit kun je niet voorkomen.
Ook het lassen en slijpen enz. is toch niet te voorkomen? En schip van 135 meter zet je ook zomaar in een hal
Mensen in dit land draaien gewoon volledig door!
Dirk van Dijk | Zwartewaterland | DINSDAG, 17.07.12 | 15.35 UUR | Kwetsend of ongepast?
Nogal kortzichtige commentaren hier beneden.
Alsof we alles uit het verleden zomaar moeten accepteren.

Met nieuwe technieken en inzichten valt overlast vaak te verminderen.
Vaak schrikken bedrijven terug voor de kosten hiervoor echter ook bedrijven hebben een maatschapplijke verantwoording.

Waarschijnlijk hebben al meerdere omwonenden last van dit bedrijf maar durven gewoon niet te klagen.
Helemaal terecht gezien onderstaande reacties
Deze heer Koers is te bewonderen voor zijn moed deze kwestie aan de orde te stellen.
Pieter | Hasselt | DINSDAG, 17.07.12 | 14.03 UUR | Kwetsend of ongepast?
“Een transparant geluidscherm van 17 meter breed en 2,5 meter hoog”. Tsja, de scheepswerf moet natuurlijk wel gecontroleerd worden.
Ik ben benieuwd wie er bezwaar gaat maken tegen het geluidsscherm (met twee “ss-en”, geachte redactie) wegens horizonvervuiling?
Adspectus | Zwartewaterland | DINSDAG, 17.07.12 | 13.09 UUR | Kwetsend of ongepast?
Meneer Koers toch...Heb er geen woorden voor. Bah!
Sluuziger | Zwartsluis | DINSDAG, 17.07.12 | 12.45 UUR | Kwetsend of ongepast?
Kunnen ze geen stolp over het huis plaatsen ?
Jackhammer | Zwartewaterland | DINSDAG, 17.07.12 | 11.04 UUR | Kwetsend of ongepast?
Als een goede Sinterklaas betaamt is de echte Sinterklaas toch zowat het gehele jaar weg in Spanje. En verblijft hij alleen maar net aan drie weken voor zijn verjaardag (5 december) en verdwijnd deze stilletjes zonder afscheid te nemen weer terg naar zijn huis in Spanje. Nu vraag ik mij af waarom deze dure proceure tov de Firma Poppen te Zwartsluis terwijl hij net aan drie weken in Nederlaad mag zijn! Met als doel een kindervriend en mens vriendelijkhed te promoten
Kom op zeg Sinterklaas.... wat zou U nu denken. Het goede van de mensheid lijkt mij niet in U zitten. Volgens mij moet ik toch echt niet meer in Sinterklaas gaan geloven. U zou nu echt een Zwarte Piet zijn in de gemeenschap van Zwartsluis en U gehel leven erop worden aangezien. Wens U echt het allerbeste toe!!!
Pieterman | Spanje | DINSDAG, 17.07.12 | 09.23 UUR | Kwetsend of ongepast?
Tijd om eens te gaan Zwarte Pieten: Wat een zak van een Sinterklaas
Dirk | Zwartewaterland | DINSDAG, 17.07.12 | 08.52 UUR | Kwetsend of ongepast?
Altijd al een hekel gehad aan Sinterklaas!!!
Sinterklaas-hater | Hasselt | DINSDAG, 17.07.12 | 07.35 UUR | Kwetsend of ongepast?
Niet te geloven , dhr.Koers heeft jaren lang midden in de wijk gewoond en is enige jaren terug naar de "rand" van de wijk verhuisd. Hij kwam te wonen tegen over de werf, welke daar al 3 generaties,(misschien wel langer) aanwezig is. Hij komt er toch te wonen en wist toch van te voren dat er "geluidsoverlast" kon komen en aldan niet aanwezig is. En dan maar een procedure starten. Wat een flauwe kul. Misschien een procudure starten als hij in december weer aan komt varen met die poppenkast van hem. Dat geeft ook overlast. Ik denk dat ik maar een procudure ga starten en hopen op een sinterklaas zonder geluidsoverlast.
Gerjan | Zwartsluis | MAANDAG, 16.07.12 | 22.05 UUR | Kwetsend of ongepast?
De sinterklaas van Zwartsluis krijgt nu zelf eens een cadeau !! maar de manier waarop verdiend geen schoonheidsprijs !
Roel | Zwartewaterland | MAANDAG, 16.07.12 | 20.37 UUR | Kwetsend of ongepast?
Vraag me af, je gaat in een huis wonen tegenover een bedrijf/scheepswerf, je weet dat er dan bedrijvigheid is, dus ook lawaai. Waarom koop je dan zo'n huis en ga je vervolgens klagen over het lawaai? Het bedrijf zit daar al zolang. En wil je er graag wonen, neem dan het lawaai voor lief. Mensen die al jaren ergens wonen en een bedrijf dat veel lawaai produceert voor hun huis krijgen en daar dan tegen in het verweer komen, die mensen kan ik begrijpen. Jammer dat er toch altijd klagende mensen blijven.
Zwartewaterlander | Zwartewaterland | MAANDAG, 16.07.12 | 17.14 UUR | Kwetsend of ongepast?
Vandaag:
21° | 10°
Meer weer...
Morgen:
25° | 11°



advertentie
TEKSTADVERTENTIES
Gevonden en verloren?!
www.zwartewaterland.nl
Meld, zoek en vind uw verloren en gevonden voorwerpen!
Zwartewaterland Onderneemt
www.zwartewaterland.nl
Waar kunnen we u mee helpen?

advertentie
advertentie
advertentie