Zaterdag 18.11.17 | 22.06 uur

'Van afval naar grondstof'

Minimale meerderheid raad voor nieuw afvalinzamelen

De nieuwe manier van afvalinzameling onder het motto 'van afval naar grondstof' gaat per 1 januari 2013 in. Dat heeft de gemeenteraad van Zwartewaterland donderdagavond besloten met acht stemmen tegen (SGP, CDA en VVD) en tien stemmen voor. Margreet Bosma van het CDA was afwezig anders was het tien tegen negen geweest.

Dat het voorstel van het college werd aangenomen was niet zozeer de 'verdienste' van B&W maar meer omdat CDA en SGP het samen niet eens konden worden over hun ingediende amendementen met een waslijst aan wijzigingsvoorstellen.

Het 'pamperplan' van de SGP om luiers en incontinentiemateriaal gratis apart te kunnen afvoeren in plaats van zes keer per jaar gratis tuinafval, een 'politieke keuze', zoals Johannes v.d. Berg aangaf, haalde het bij lange na niet. "Als u het heeft over duurzaamheid moeten we terug naar de katoenen luiers, dan heb je dat probleem niet," meende Roel Huls (CU). "Gratis luierinzameling klinkt sympathiek maar er zijn maar weinig verwerkings- en inzamelingspunten en het past ook niet bij het principe dat de vervuiler betaalt," reageerde Janet Hoentjen namens de PvdA.

Ook het amendement van het CDA, onder meer met het idee om de ophaalrondes van het gratis GFT-afval in het buitengebied te beperken tot eens in de vier weken in plaats van de voorgestelde tweewekelijkse, omdat elke ophaalronde zo'n duizend euro kost, kon bij gebrek aan steun 'met de vullis' mee.

Bedoeling van de nieuwe opzet, waarin het ophalen van GFT-afval elke twee weken gratis wordt, net als nu het aanbieden van oud papier en plastic, is om de zestig procent aan herbruikbare grondstoffen, die volgens wethouder Wolbert Meijer nu nog in de grijze kliko zit, eruit te halen. Het beetje restafval dat volgens de Rova-berekeningen na grondige scheiding van herbruikbare grondstoffen over blijft kan in 2014 in ondergrondse containers worden gekieperd.

Er komt nog een plan van aanpak waar die containers precies komen al is nu al wel duidelijk dat ze niet in het buitengebied staan gepland. Reeds volgend jaar wordt het restafval nog maar eens in de maand opgehaald. Volgens wethouder Wolbert Meijer zijn de inwoners op den duur per saldo goedkoper uit maar het vaste tarief stijgt in twee jaar tijd wel van de huidige 104 euro naar 151 euro in 2014.

"Voor ons blijft de bottleneck dat het vastrecht in 2013 met dertig euro omhoog gaat en daarna nog eens met twintig euro. De Rova presenteert dus een sigaar uit eigen doos," waagde Roel Withaar namens GemeenteBelangen die stelling te betwijfelen. Al was het voor GB geen reden om uiteindelijk tegen te stemmen, waardoor het plan alsnog naar de prullenbak zou zijn verwezen.

reageren REAGEER | stuur door DOORSTUREN | printen PRINT | VRIJDAG, 19.10.12 | 10.42 UUR
Het vergisten levert geld op inderdaad, Rova laat zijn auto's gratis op dit gas rijden en word het voor de gasprijs geleverd aan het gas net = ons!
Wedden dat wij geen korting krijgen op het gas dat we zwaar sponseren bij de ROVA!
Verder de ver***r betaald is het principe ... maar de mensen met een composthoop betalen nu ondanks hun inzet gewoon mee. Waar is nu het principe gebleven ?
Jackhammer | Zwartewaterland | MAANDAG, 22.10.12 | 07.42 UUR | Kwetsend of ongepast?
Men heeft het alleen maar over de kosten, maar nooit over de opbrengsten, het oud papier kan men goed verkopen en de vergisting van het groenafval levert ook veel geld op, je zou denken dat we dan minder moeten betalen?? straks is de rova net als essent een interessant bedrijf met veel winst dat men voor veel geld kan verkopen
Hasselter | Hasselt | ZATERDAG, 20.10.12 | 07.30 UUR | Kwetsend of ongepast?
Bij mij zal de groene container niet alleen gevuld zijn met groen,maar ook met iets anders...
Als u zo handelt,dan zijn dit de gevolgen.
Joop | Zwartsluis | VRIJDAG, 19.10.12 | 20.27 UUR | Kwetsend of ongepast?
De gemeente moet de waarheid vertellen:
in 2014 kunnen we met zijn allen met een plastic zak
grijs afval sjouwen naar een ondergrondse container,
pasje erbij en je geld wordt afgeschreven!
Kijk maar naar ZWOLLE.
Al die gemeenteraadsleden hier hebben geen ***!
Ze lopen braaf achter de heilige ROVA aan
Opkomen voor je burgers,dat moet je doen, gooi er maar eens een stel ambtenaren uit,maar dat durft men niet!
Ben | Zwartsluis | VRIJDAG, 19.10.12 | 20.23 UUR | Kwetsend of ongepast?
Ja dat heb je met die mensen die alleen aan hun zelf denken daar in dat mooie gebouw denk eens aan de burgers maar dat kan niet meer in 2012
Piet | Geld-land | VRIJDAG, 19.10.12 | 20.16 UUR | Kwetsend of ongepast?
Waar de RAAD en B&W niet aan gedacht hebben,dat ik nu gewoon afval in de groene ***.Met mij velen.Je moet toch wat in deze dure tijden.
Verontruste bewoner | Zwartewaterland | VRIJDAG, 19.10.12 | 18.46 UUR | Kwetsend of ongepast?
Het gaat er hier enkel en alleen om extra geld binnen te halen. Daar wordt deze gemeente steeds gewiekster in. Mensen die relatief weinig afval aanbieden zijn hier flink de dupe van. Waar zijn onze sociale broeders en zusters van de PvdA nou en Gemeentebelangen: is dit Gemeentebelang? Ja, voor het instituut gemeente. En de CU wilde natuurlijk de eigen wethouder niet afvallen.....Treurig. Ben benieuwd wat de volgende portemonneevuller gaat worden.
Ans | Zwartewaterland | VRIJDAG, 19.10.12 | 18.06 UUR | Kwetsend of ongepast?
"Al is nu al wel duidelijk dat ze niet in het buitengebied staan gepland" Nou dan hou ik er ook maar geen rekening mee in mijn planning. Hup de boel een paar keer per maand in de fik. We moeten gaan betalen voor GFT wat we niet aanbieden en het afval dat we hebben mogen we netjes rond het stadhuis dumpen.
Aat | Hasselt | VRIJDAG, 19.10.12 | 15.55 UUR | Kwetsend of ongepast?
De gemeente is goed in het geld inzamelen!!
Anja | Zwartewaterland | VRIJDAG, 19.10.12 | 12.56 UUR | Kwetsend of ongepast?
En weer worden wij geplukt!!!!!
Loes | Zwartewaterland | VRIJDAG, 19.10.12 | 12.39 UUR | Kwetsend of ongepast?
Het word goedkoper,maar de tarieven stijgen.Goed plan!!
Wim | Zwartewaterland | VRIJDAG, 19.10.12 | 11.20 UUR | Kwetsend of ongepast?
Vandaag:
8° | 2°
Meer weer...
Morgen:
7° | 1°


LIVE SPORT
DESZ 1 - Omlandia 1 2-0
Buitenpost 1 - Sc Genemuiden 1 0-2
Swift'64 1 - Olympia'28 1 3-1

advertentie
AGENDA
TEKSTADVERTENTIES
Gevonden en verloren?!
www.zwartewaterland.nl
Meld, zoek en vind uw verloren en gevonden voorwerpen!
Zwartewaterland Onderneemt
www.zwartewaterland.nl
Waar kunnen we u mee helpen?

advertentie
advertentie
0.25932 s