Woensdag 23.04.14 | 16.19 uur

Meerderheid raad stemt 'met pijn in het hart' voor

Extra OZB-verhoging van vier procent gaat door

De extra 4% verhoging van de OZB-belasting in Zwartewaterland met ingang van 2013 gaat door. Een meerderheid van de raad, ChristenUnie, CDA, PvdA en GemeenteBelangen, stemde donderdagavond tijdens de raadsvergadering voor.

Een amendement van SGP, VVD en GB om de verhoging tot 2 procent te beperken vond geen weerklank bij de 'coalitiefracties' omdat volgens het CDA de financiŽle onderbouwing niet deugde. Daarmee werd het amendement van de oppositiepartijen SGP, VVD en GB verworpen.

Opmerkelijk genoeg stemden de coalitiepartijen (PvdA/CU/CDA) wel voor hun gezamenlijk ingediende amendement om het drempelbedrag voor een WMO-voorziening van de huidige 100 euro niet te verhogen naar 500 euro, zoals voorgesteld door het college, maar te beperken 250 euro hoewel in dit geval vooraf niet te becijferen valt welke financiŽle consequenties dat zal hebben voor de begroting 2013.

"We denken dat dit beperkt zal blijven tot zo'n 2000 euro", schatte Astrid Dijkstra namens de PvdA.

VVD-er John Smits, die alle fracties tijdens de vorige raadsvergadering opriep rond tafel te gaan zitten om te kijken of er elders in de programmabegroting 2013 nog ruimte gevonden zou kunnen worden om de extra OZB-verhoging tegen te gaan, was niet zozeer verbolgen over het feit dat het ook door zijn fractie ingediende amendement het niet haalde maar toonde zich wel teleurgesteld over het gebrek aan respons.

"Alleen SGP en GB hebben op mijn oproep gereageerd en dat is jammer. Later heb ik vernomen dat de coalitiepartijen wel rond tafel hebben gezeten maar het onderling niet eens konden worden. U moet die verhoging dan maar verklaren bij de bevolking, wij niet", toonde hij zich strijdlustig.

Wethouder Dick Visserman voorspelde overigens nog veel meer sombere financiŽle wolken vanuit het Haagse. Zo laten de eerste berekeningen zien dat Zwartewaterland vanaf 2015 een miljoen euro minder kan verwachten uit het gemeentefonds. Gaan de plannen om het btw-compensatiefonds voor gemeenten op te heffen door, dan krijgt Zwartewaterland in 2014 een financiŽle strop van nog eens twee miljoen euro voor de kiezen.

College en raad gaan binnenkort, nu het huishoudboekje voor 2013 op orde is, voor de daaropvolgende jaren 'fundamentele keuzes' maken omdat de kaasschaafmethode onvoldoende oplevert.

reageren REAGEER | stuur door DOORSTUREN | printen PRINT | VRIJDAG, 09.11.12 | 07.50 UUR
Wanneer?
Jans | Zwwland | ZATERDAG, 10.11.12 | 21.57 UUR | Kwetsend of ongepast?
Ik zeg spandoeken maken megafoon mee en actievoeren in hasselt voor de deur bij de gemeente.wie doet ermee????
laat je niet *** medeburgers op de bres ervoor.
Jordie | Genemuiden | ZATERDAG, 10.11.12 | 15.52 UUR | Kwetsend of ongepast?
Medeburgers,

We hebben al jaren niks meer te vertellen. Betalen is het enige waar we goed voor zijn. Een tegenvaller links of rechts pakkken de overheden weer terug bij de burgers.

Inleveren dat is het devies. Wanneer houdt dit op? Ik denk nooit, tot dat er echt niks meer te halen valt!!
Jannes | Hasselt | VRIJDAG, 09.11.12 | 16.35 UUR | Kwetsend of ongepast?
HET GEMEENTEHUIS PRIVATISEREN!!!!!!!!
Hendrik | | VRIJDAG, 09.11.12 | 15.29 UUR | Kwetsend of ongepast?
Kijk, we zijn gewoon niet meer in staat om de gigantische uitdagingen zelf op te lossen. Ook de overheid zal efficiŽnter moeten gaan werken. Je kunt niet alles steeds bij de (hardwerkende) burger neerleggen. Hef de provincies op (toegevoegde waarde bijna nihil) en voeg gemeenten samen (minimaal 100K inwoners). Tijd voor echte veranderingen in de publieke sector!!!
Alex | Zwwland | VRIJDAG, 09.11.12 | 13.58 UUR | Kwetsend of ongepast?
Wat ze in Den Haag aan koopkracht proberen te repareren wordt ons door de gemeente Zwartewaterland weer afgepakt. In deze gemeente betalen we al veel meer dan in andere gemeentes. Bij bedrijven kan je ook niet steeds aleen de prijzen maar verhogen wanneer het resultaat negatief wordt. Dan moet men ook andere oplossingen zoeken. Dit is wel heel makkelijk hoor bij een tekort dan maar de OZB verhogen. Laat de burger maar bloeden voor de uitgaven van de gemeente
Zwartewaterlander | Zwartewaterland | VRIJDAG, 09.11.12 | 12.43 UUR | Kwetsend of ongepast?
PvdA= Portemonee van de Ander!
Albert | Hasselt | VRIJDAG, 09.11.12 | 11.42 UUR | Kwetsend of ongepast?
Laat de gemeente zelf eens goed gaan inkrimpen met de financien en alles niet op het bordje leggen van inwoners P.v.d.A kijk eens in de spiegel
Johan Schuring | Hasselt | VRIJDAG, 09.11.12 | 11.13 UUR | Kwetsend of ongepast?
Daarom gaat ook alles fout maw gemeentehuis had in de grootste kern moeten staan waar de meeste inwoners en bedrijven gevestigd zijn.
Jw | | VRIJDAG, 09.11.12 | 10.54 UUR | Kwetsend of ongepast?
Het gemeentehuis staat toch in Hasselt of niet soms. Dat bedoelde ik met in Hasselt bedacht hebben.
Zwartewaterlander | Zwartewaterland | VRIJDAG, 09.11.12 | 09.43 UUR | Kwetsend of ongepast?
In ZWARTEWATERLAND bedacht hebben!
Wim | Zwartewaterland | VRIJDAG, 09.11.12 | 09.38 UUR | Kwetsend of ongepast?
Zo de gemeente heeft zijn huishoudboekje voor 2013 op orde. Nu wij als burger nog. En wie kunnen wij nu onze gaten in de begroting op laten vullen? Gaten die ontstaan zijn doordat wij op kunnen draaien voor alles wat ze in Hasselt weer bedacht hebben?
Zwartewaterlander | Zwartewaterland | VRIJDAG, 09.11.12 | 09.33 UUR | Kwetsend of ongepast?
Zo gemeente, en nu mag u echt aan het werk!
Huib | Zwartewaterland | VRIJDAG, 09.11.12 | 08.00 UUR | Kwetsend of ongepast?
Vandaag:
20° | 8°
Meer weer...
Morgen:
20° | 9°


TEKSTADVERTENTIES
Winnaar Vakprijs
www.lifestyleadviseur.nl
Ontwerper voor tuinen ťn interieurs. Voor elk ontwerp een gouden idee!
Jemako online bestellen!
www.jemako-shop.com
Jemako snel uit voorraad geleverd. Laat u verrassen door het gemak!
Luchtfoto's bestellen?
www.agriluchtfoto.nl
Rechtenvrije afbeeldingen, hoge resolutie. Professioneel en betaalbaar!