Woensdag 13.12.17 | 13.39 uur

'Er moet wat gebeuren, want nu zijn wij aansprakelijk'

Subsidie Keet de Kolk Genemuiden niet van de baan

De omstreden subsidie van 54.000 euro voor nieuwbouw van Keet de Kolk in Genemuiden was donderdagavond tijdens de raadsvergadering weer onderwerp van gesprek. Met een ruime toelichting probeerde wethouder Lucas Boshove het beeld weg te nemen dat 'Zwartewaterland zuipketen subsidieert', zeer tot ongenoegen van horeca Nederland en bezwaarmaker Johan Snel van d'Olde Soldoat in Genemuiden, die menen dat er sprake is van oneerlijke concurrentie.

"Het ligt allemaal wat genuanceerder," aldus Boshove. De huidige keet, eigendom van de gemeente, is dringend aan vervanging toe omdat de veiligheid in het geding is.

"Er moet wat gebeuren, want nu zijn wij aansprakelijk. Een groot deel van het onderhoud hebben de jongeren zelf al voor hun rekening genomen."

De subsidie is overigens nog niet verleend, omdat de bouwvergunning nog niet rond is. Nieuwbouw van Keet de Kolk, uit te voeren met leerlingplaatsen van OVG, is becijferd op anderhalve ton, waaraan de gemeente dus een derde zou bijdragen. Het nieuwe pand komt dan op naam van de vereniging te staan, de grond blijft eigendom van de gemeente.

"We moeten nog even kijken naar de uitwerking want als de vereniging bijvoorbeeld wordt opgeheven, zou het gebouw als eerste richting gemeente moeten", legde de wethouder uit.

Aan de bouwvergunning is ook een nieuwe drank- en horecavergunning gekoppeld. De plannen van het kabinet om de leeftijdsgrens voor het schenken van alcohol op te trekken van 16 naar 18 jaar zijn daarop mogelijk van invloed.

"Daarover is gesproken met het bestuur van De Kolk en die zien wel mogelijkheden dat op te lossen door een knip te maken in hun doelgroepen. En verder moet de keet uiteraard voldoen aan alle voorwaarden, die uw raad heeft gesteld bij het toekennen van de subsidie. Over alle 'ins en outs' krijgt de raad begin volgend jaar nog een ordentelijk voorstel voorgelegd, beloofde Boshove.

De grote afvaardiging van de Keet bij de raadsvergadering kon redelijk gerustgesteld huiswaarts. De raad is niet van plan de in mei toegezegde subsidie in te trekken.

reageren REAGEER | stuur door DOORSTUREN | printen PRINT | VRIJDAG, 07.12.12 | 14.56 UUR
De keet daarintegen trekt elke week behoorlijk wat jeugd die anders op straat hun vertier moeten zoeken. Als daar straks een mooi gebouw neer gezet wordt dan is de de subsidie van €54000 geen weggegooid geld en eigenlijk een koopje voor de gemeente ZWL, echter dient men wel regels te hebben zoals opening en sluitingstijden (zie hieronder al eerder voorgesteld) en alcohol schenken alleen boven de 18 jaar (volgend jaar toch al verplicht)
De Z | ZWL | MAANDAG, 10.12.12 | 13.10 UUR | Kwetsend of ongepast?
@ JM,

De "soezen" nooit van gehoord?Alleen de de naam al doet me denken aan een of andere bejaardenclub.(sorry hoor ik gooi het er gewoon uit!)

Nee de overtoom (saai/lokaalachtig gebouw) trekt echt geen jeugd van Keet de Kolk!
Waarom niet? Omdat het gebouw ontworpen is als sporthal en alleen daarvoor goed geschikt/gebruikt wordt.
Vroeger werd dat ook wel geprobeerd en dat kwam nooit echt van de grond. Er werd een 1 keer gekeken en men kwam er gewoon nooit meer.
De Z | ZWL | MAANDAG, 10.12.12 | 13.01 UUR | Kwetsend of ongepast?
Alle reacties zijn zinloos, de kogel is toch al door de ..keet.. figuurlijk dan. Maar letterlijk zou de sloopkogel beter zijn op de keet.
Gerjan | Zwartsluis | ZONDAG, 09.12.12 | 20.03 UUR | Kwetsend of ongepast?
Ben eens nieuwschierig of de heren morgen met een gedegen reaktie komen over hun besluit. Zal wel weer niet.
Nieuwschierige | Hasselt | ZONDAG, 09.12.12 | 19.53 UUR | Kwetsend of ongepast?
Als de keet dan toch eigendom is van de gemeente, waarom niet gelijk met de grond maken! Die kinderen kunnen prima naar de Overtoom.
Klagende | Buurtbewoner | ZONDAG, 09.12.12 | 19.38 UUR | Kwetsend of ongepast?
De raad zal het besluit nimmer terugdraaien, simpelweg omdat men nooit daadwerkelijk tegen het college in durft te gaan. Van dualisme hebben ze hier nog nooit gehoord. Pappen en nathouden is de strategie van de raadsleden; bang voor hun eigen baantje.Schande!
Betty | Zwartewaterland | ZONDAG, 09.12.12 | 18.54 UUR | Kwetsend of ongepast?
@Presenteerblaadje,

Hiervoor is destijds juist de stichting JONG Zwartewaterland opgezet. In Hilversum noemen ze het 'De Keet', in Zwartewaterland zijn het de soezen.

Dat maakt het alleen maar nog erger, aangezien deze jeugd gewoon in de Overtoom kan zitten. De makkelijkste en meest logische weg, is dezelfde weg bewandelen als de 'Blokhut' en 'Geertman'. Toko dicht en maak zelf de keuze om naar de lokale horeca/soos te gaan of je heil buiten Genemuiden te zoeken.

Er is destijds de keuze gemaakt voor een keet-beleid en op dit moment moeten onze 'bestuurders' maar eens koppen met spijkers slaan.

Het is spijtig dat meneer Boshove, zich zo om de tuin laat lijden en ons gemeenschapsgeld van de zwembaden doorsluist naar een ***keet..

Het mag oprecht een schande genoemd worden, hoe de gemeente op dit moment bezig is.
JM | Zwartsluis | ZONDAG, 09.12.12 | 14.20 UUR | Kwetsend of ongepast?
Kleine subsidie !!!!!!!!
Geld genoeg | | ZATERDAG, 08.12.12 | 21.24 UUR | Kwetsend of ongepast?
Met een strikt openings en sluitingstijd-beleid zoals eerder hieronder aangegeven heb ik totaal geen moeite met deze releatief kleine subsidie voor deze jongeren-ontmoetingsplek en de regels hanteren zoals bv in hilversum nu ook gebeurt met een frisse jongeren keet/ontmoetingsplek!Niks mis mee en juist toe te juichen!
Willem de Z | Genemuiden | ZATERDAG, 08.12.12 | 14.15 UUR | Kwetsend of ongepast?
Het volgende signaal wordt afgegeven:
Als je thuis ***t, hoef je minder OZB te gaan betalen! De gemeente sponsort immers ***keten!
Hans | Hasselt | ZATERDAG, 08.12.12 | 13.58 UUR | Kwetsend of ongepast?
Belachelijk dat wij meer OZB moeten betalen en het schoolzwemmen afgeschaft wordt zodat er een nieuwe drankkeet gebouwd kan worden die daarna ook nog weggegeven wordt.
Ik roep iedereen op dit te onthouden als er nieuwe gemeeneraadsverkiezingen zijn.
Pieter | Hasselt | ZATERDAG, 08.12.12 | 12.05 UUR | Kwetsend of ongepast?
Geachte Gemeenteraad van Zwarte Water Land hier even een kijkje in de Keuken van de Gemeente Hilversum (grote moderne eigentijdse stad toch?

Boshove doe hier iets mee en kijk hoe anderen gemeenten redelijke beleidsregels hanteren zodat anderen er geen ***keet benaming van kunnen maken (eventueel alleen alhohol boven de 18 is ook een prima oplossing in tegenstelling van de Hilversumse keet):

Jongerencentrum de Keet
Jongerencentrum De Keet ligt in de wijk Kerkelanden in Hilversum zuid-west. Tijdens onze openingstijden ben je van harte welkom om een kijkje te komen nemen en mee te doen aan de activiteiten. Je kunt bijvoorbeeld terecht voor het ontmoeten van leeftijdsgenoten, gebruik maken van het internet, spelletjes doen, gezellig kletsen, film kijken, muziek luisteren, huiswerk maken, sport en meer.

Daarnaast kunnen de jongerenwerkers in de Keet je helpen als je opzoek bent naar werk of twijfelt als je weer wilt starten met een opleiding. Als je met andere dingen in de knoop zit, kan je altijd terecht voor hulp en advies.

Hieronder zie je een overzicht van onze openingstijden en standaardactiviteiten. Voor leuke uitjes, disco’s en meer kun je het beste onze website of Hyve pagina bijhouden, waarop altijd het laatste nieuws geplaatst wordt. Je kan ons vinden op www.jongerencentrumdekeet.nl of op jongerencentrumdekeet.hyves.nl.

Woensdagmiddag zaalvoetbal in de gymzaal van de Goudenregenschool van 14:00 tot 15:30.
Woensdagmiddag tienerinloop van 15:30 - 17:30, 10 t/m 12 jaar.
Woensdagavond jongereninloop van 18:30 - 20:30, 13 t/m 15 jaar.
Woensdagavond jongereninloop van 20:30 - 22:30, 16 t/m 21 jaar.
Donderdagmiddag sport van 15:30 - 18:00.
Donderdagmiddag diverse activiteiten van 15:30 - 18:00, elke week wat anders: koken, girls only, muziek en dj en toernooien.
Vrijdagmiddag tienerinloop van 15:30 - 17:30, 10 t/m 12 jaar.
Vrijdagavond jongereninloop van 18:30 - 20:30, 13 t/m 15 jaar.
Vrijdagavond jongereninloop van 20:30 - 22:30, 16 t/m 21 jaar.
Wat belangrijk is om te weten:

Binnenlopen tijdens de openingstijden is gratis en vrijblijvend!
Er zijn mogelijkheden om vrijwilliger te worden! Bijvoorbeeld als je handig bent met klussen of met de computer.
Rondom feestdagen als Sinterklaas en kerst worden altijd speciale activiteiten georganiseerd! Denk aan pepernoten bakken voor de tieners en een kerst gala-feest voor ’s avonds.
In jongerencentrum de Keet wordt geen alcohol geschonken en het drinken van alcohol in - en rondom de Keet is niet toegestaan.
In jongerencentrum de Keet staan we open voor jouw ideeën! Heb je zelf een leuk idee voor een workshop of activiteit? Laat het ons weten.
In de Keet worden allerlei soorten muziek gedraaid, van hardcore tot hiphop!
Je bent van harte welkom!
Tot ziens in de Keet!
Voor de ouders:
Jongerencentrum de Keet biedt onder toezicht van professionele begeleiders een zinvolle vrijetijdsbesteding aan tieners en jongeren in de leeftijd 10 t/m 18 jaar. De deelnemers worden uitgenodigd zoveel mogelijk zichzelf te zijn, echter wel binnen de huisregels die gelden. De belangrijkste huisregel betreft het alcohol– en softdrugsverbod in en rondom het gebouw van de Keet, het uitdragen van respect naar elkaar en naar elkaars eigen***n, maar ook naar de eigen***n van de Keet en haar personeel.

Medewerkers van de Keet streven naar een prettige en veilige omgeving waarin de doelgroep gestimuleerd wordt zich te ontwikkelen tot zelfredzame deelnemer aan de samenleving.

Bent u als ouders/verzorgenden benieuwd waar uw zoon of dochter ‘uithangt’ of wilt u gewoon eens een kijkje komen nemen? U bent van harte welkom om een kopje koffie te komen drinken en kennis te maken met de medewerkers.

Contact
Jongerencentrum de Keet is het best te bereiken op woensdag, donderdag en vrijdag. Ons bezoekadres is:
Kloosterlaan 5, 1216 NH Hilversum, t. (035) 623 11 00

Presenteerblaadje | ZWL | ZATERDAG, 08.12.12 | 11.47 UUR | Kwetsend of ongepast?
In het bedrijfsleven hebben werknemers elk jaar een functieoneringsgesprek doen ze dat ook op het welvaartshuis te hasselt? Als er wanbeleid gevoerd wordt ga je eruit gebeurd dit ook op ditzelfde gemeentehuis? Hier kan alles niks is te gek. De burgers betalen wel maar hoelang nog?
Henk | Zwartsluis | ZATERDAG, 08.12.12 | 10.11 UUR | Kwetsend of ongepast?
Van dit wanbeleid moet ik echt op de pot, zwembaden in zwartewaterland moeten het met minder financiele middelen doen, vervolgens geeft de gemeente een forse financiele bijdrage aan een KEET.Het maatschappelijk belang licht vele malen hoger met een zwembad dan een ***keet.Hierbij een oproep aan de gemeenteraad, overweeg uw standpunt en gebruik uw gezonde boeren verstand.
Jan | Zwartsluis | VRIJDAG, 07.12.12 | 20.59 UUR | Kwetsend of ongepast?
AD donderdag 06-12-2012.
Commotie in Zwartewaterland (Overijssel). Deze gemeente heeft dit jaar ruim 54.000 euro subsidie gegeven aan een ***keet voor jongeren in Genemuiden. De lokale kroegbazen in het dorp zijn woedend.

De telegraaf o 06 dec 2012, 05:30 | 98 reacties | lees voor
Subsidie voor ***keet

door Iris Cohen
GENEMUIDEN -
De gemeente Zwartewaterland (Overijssel) steekt ruim een halve ton aan subsidie in een ***keet voor jongeren in Genemuiden. Met het geld moet de vervallen keet volledig worden opgeknapt. De kroegbazen in het dorp zijn laaiend.

De Stentor
'Zuipkeet' Blokhut voor horeca bron van oneerlijke concurrentie

Goede reclame gemeente!!

Albert | Zwartewaterland | VRIJDAG, 07.12.12 | 20.01 UUR | Kwetsend of ongepast?
Zucht, weer gooien ze geld weg.
Tevens vraag ik me af waarom er een drank en horecavergunning op moet komen. Volgens Boshove praten we hier namelijk over een jongeren vereniging. Daar hoeft dus GEEN drank te worden geschonken.
Michel | Zwartewaterland | VRIJDAG, 07.12.12 | 19.50 UUR | Kwetsend of ongepast?
Daar is maar 1 woord voor: SCHOFTERIG gewoon. Wel ***en en geen zwemmen.( lees eerdere berichten over deze inmiddels landelijke omstreden sponsering).
Ger | Zwartsluis | VRIJDAG, 07.12.12 | 19.45 UUR | Kwetsend of ongepast?
Heb al eerder gezegd betaal gewoon je ozb volgend jaar niet dat moeten ze dan maar als bijdrage zien aan de vereniging van keet de kolk
Jordie | Genemuiden | VRIJDAG, 07.12.12 | 19.31 UUR | Kwetsend of ongepast?
Dit is echt NIET te geloven. Als de gemeente hier geld aan gaat uitgeven moet er echt eens nagedacht worden over professionele hulp "hoe bestuur ik een gemeente".
De staat brengt miljarden naar Griekenland, Zwartewaterland tig duizend euro naar een ZUIPKEET.

In wat voor een land leven we nog.
Willem | Fgsdjk@hotmail.com | VRIJDAG, 07.12.12 | 19.20 UUR | Kwetsend of ongepast?
Laten we hier een referendum over houden!!!
Kans van slagen ...% Laten die amtenaren nuttige dingen gaan doen inplaats van hier onze belastingcenten aan te verspillen. Als we hier allemaal tijd voor vrij maken wordt het volgens mij tijd om de helft van deze mensen naar huis te sturen en dan hebben we ook geen tijd om zulke onzinnige dingen te verzinnen. Dan zijn we druk met het werk waar we mee druk horen te zijn
Sluziger | Zwartsluis | VRIJDAG, 07.12.12 | 19.06 UUR | Kwetsend of ongepast?
Kom op gemeente, het is bij jullie geen crisus zeker WOZ omhoog kunnen we weer sinterklaasje spelen of de kerstman uithangen. Dit belijd kots ik uit. Op de centen passen en nuttige dingen doen sport, openbaar groen, straatwerk we hebben achterstallig werk zat dus aan dit project geen geld verspillen als de jeugd gezellig bij elkaar wil wezen thuis onder controle van thuis of onder controle in een horeca aangelegenheid en niet ongecontroleerd coma***en
Pieter | De sluus | VRIJDAG, 07.12.12 | 19.01 UUR | Kwetsend of ongepast?
Mag die tent op de kaai dan wel wat een man een man die snel,....
Bram | Genemuiden | VRIJDAG, 07.12.12 | 17.46 UUR | Kwetsend of ongepast?
Slechte zaak dat hier geld in wordt gepompt. Als ze deze keet willen verbouwen, moeten ze dat zelf maar betalen. Horeca moet overal aan voldoen, en in deze keet mag alles wat verboden is. Sluitingstijden kent men niet. Controle op de boeken schijnt er niet of nauwelijks te zijn. De tijd dat een gemeente Sinterklaas kan spelen is geweest. De horeca doet er overigens zelf ook goed aan om met wat vriendelijker bierprijzen te komen. Als je de Keet-jongeren in je eigen toko wilt hebben, zorg er dan voor dat zij zich ook thuisvoelen in de kroeg, en neem dan genoegen met iets minder "woekerwinst".
Zwartewaterlander | Genemuiden | VRIJDAG, 07.12.12 | 17.24 UUR | Kwetsend of ongepast?
Voorstel voor Boshove:

Vrijdagavond 1 uur Dicht deze gedoog Keet Zaterdagavond om 24.00 uur DICHT

Wel gedogen echter wel (fatsoen)regels hanteren!
Gedoger | ZWL | VRIJDAG, 07.12.12 | 17.22 UUR | Kwetsend of ongepast?
Publicatiedatum: 19 februari 1999

Genemuiden past sluitingstijd van horeca aan

GENEMUIDEN - De gemeente Genemuiden heeft na overleg met het openbaar ministerie, de politie en de plaatselijke uitbaters besloten de sluitingstijden van de horeca terug te brengen tot 1 uur 's nachts.

Van onze correspondent

Tot nu toe werd oogluikend toestaan dat de uitbaters tijdens de weekwissel ing tot 's nachts drie uur openbleven. Een groot verschil is wel dat de uitbaters doordeweeks niet meer om middernacht hun tent hoeven te sluiten, maar een uur langer mogen openblijven.

Om het een en ander te regelen zal de APV moeten worden aangepast. Vorig jaar liet de SGP al weten dat zij liever zag dat de uitbaters in het kader van de zondagsrust hun zaken nog 's zaterdags vóór middernacht op slot deden.
Opening en Sluitingstijd voor de Horeca | Genemuiden | VRIJDAG, 07.12.12 | 17.15 UUR | Kwetsend of ongepast?
Kan iemand mij het maatschappelijk belang van een keet uitleggen?
Tinus | Zwartsluis | VRIJDAG, 07.12.12 | 17.08 UUR | Kwetsend of ongepast?
Wanneer ze snachts om vier uur er zat uit komen en de horeca om twee uur moet sluiten is dit dus een ***keet dus sluiten en geen gemeenschap geld hier aan verkwisten
Henk | Genemuiden | VRIJDAG, 07.12.12 | 17.06 UUR | Kwetsend of ongepast?
Openingstijden en sluitingstijd hoor ik nog niemand over. De GEMEENTE zou er goed aan doen om HIEROP streng toe te zien!
TOT 1 UUR s'nachts en dan sluiten deze keet want de beheerder/toezichthouder ligt dan al lang op 1 oor en de jeugd van soms 15 a 16 jaar is daar tot diep in de nacht/s 'óchtendsvroeg 4.00u nog aanwezig???? Met eigen ogen gezien!!!???
Boshove doe hier absoluut ook wat aan en neem dit direkt mee in de nieuwe afspraken want dat loopt de spuigaten hier in Genemuiden!
Normale Sluitings tijden Keet de Kolk | Genemuiden | VRIJDAG, 07.12.12 | 17.06 UUR | Kwetsend of ongepast?
Laten ze deze mensen eens naar de media luisteren.
heel Den Haag is druk met jeugd en overgewicht laat dit geld nu naar de zwembaden lopen daar kunnen ze zwemmen en bewegen of naar andere sportverenigingen daar bracht een ieder vroeger ook zijn vrije tijd door. Dat is gezonder en voor een ieder toegankelijk en heel goed om met elkaar om te leren gaan. Als het verhoogde WOZ geld hiervoor bedoeld is voor zulke projecten sorry hoor maar laat deze wethouder dan maar snel nog een goedkoop spaarhypotheekje opnemen om dit zelf te financieren. Ik begrijp de horeca heel goed.
Hendrik | Zwartsluis | VRIJDAG, 07.12.12 | 16.55 UUR | Kwetsend of ongepast?
Ik wil ook nog wel een nieuwe garage(ik bedoel keet) achter mijn woning.Kunnen de jongeren daar mooi zitten.
Na een jaartje schop ik ze weg......
Eef | Hasselt | VRIJDAG, 07.12.12 | 16.54 UUR | Kwetsend of ongepast?
Als jullie een biertje of een borreltje willen drinken mogen jullie ook gewoon naar het altijd gezellige Hasselt komen, net zoals jullie met het euifeest doen. Genemuiden, u bent van harte welkom! Daar hebben jullie geen keet voor nodig.
Skoapekuukie | Hasselt | VRIJDAG, 07.12.12 | 16.50 UUR | Kwetsend of ongepast?
Genuanceerder of het niet, het blijft geld steken in iets waar het niet hoort.
Er zijn meer verenigingen binnen de gemeente die met een dergelijke subsidie ook wel een eigen plek willen hebben onder die voorwaarden, maar die worden ook niet gehonoreerd en moeten zelf maar elders een onderkomen zien te vinden. Steek het geld dan liever in een multifunctioneel gebouw waar meerdere verenigingen, stichtingen of clubs gebruik van kunnen gaan maken, dan ben je goed bezig als gemeente, maar niet op deze wijze.
Ik begrijp de horeca maar al te goed!
Ron | Zwartsluis | VRIJDAG, 07.12.12 | 16.44 UUR | Kwetsend of ongepast?
Is het slecht onderhouden, dan afbreken die handel, en laat de jeugd maar naar het cafe of nog beter naar de Overtoom gaan
en er is ook nog wel plaats in het oude Gemeentehuis, ze willen toch alles daar houden of krijgen in genemuiden, maar geen 54,000 euro van ons
Jan | Zwartsluis | VRIJDAG, 07.12.12 | 16.22 UUR | Kwetsend of ongepast?
Het ligt allemaal wat genuanceerder," aldus Boshove...

Het is en blijft een keet. Of deze nu op gemeentegrond staat ja of nee. Het blijft concurrentievervalsing. Ik denk dat nu tijd is voor een frisse wind door gehele gemeente! Tijd voor Zwartewater LENTE! Weg met deze raad!
Waan | Idee | VRIJDAG, 07.12.12 | 15.21 UUR | Kwetsend of ongepast?
Erg jammer dit besluit!!
Zwartewaterlander | Zwartewaterland | VRIJDAG, 07.12.12 | 15.04 UUR | Kwetsend of ongepast?
Vandaag:
3° | 0°
Meer weer...
Morgen:
3° | 0°


AGENDA
TEKSTADVERTENTIES
Gevonden en verloren?!
www.zwartewaterland.nl
Meld, zoek en vind uw verloren en gevonden voorwerpen!
Zwartewaterland Onderneemt
www.zwartewaterland.nl
Waar kunnen we u mee helpen?

advertentie
advertentie
0.37801 s