Zondag 21.01.18 | 19.00 uur

'Wij verdienen een eerlijke kans om goed te ondernemen'

Bezwaar tegen commerciële Grand Café De Linde

Bezwaar tegen commerciële Grand Café De Linde

Bezwaar tegen commerciële Grand Café De Linde© Z-RTV Fotografie

De gezamenlijke horecaondernemers in Hasselt maken zich zorgen over de ontwikkelingen bij de J.P. van den Bent Stichting. Burgemeester en wethouders Zwartewaterland zijn van plan een paracommerciële Drank en Horeca vergunning te verlenen aan Grand Café-Restaurant De Linde (Kalkovenwegje 1) van deze stichting. Horeca Hasselt maakt bezwaar.

Wat is eigenlijk een paracommerciële vergunning?
In de Drank- en Horecawet (D&A) worden termen als paracommercie en paracommerciële helemaal niet gebruikt en toch komen deze termen in het spraakgebruik veel voor zodra je op het terrein van de Horeca begeeft. Onder het begrip ‘paracommercie’ wordt verstaan: het ontplooien van (semi) commerciële activiteiten door een stichting of vereniging buiten de statutaire doelstelling van de stichting of vereniging om, dus het aanbieden van horecadiensten aan het publiek.

Gevestigde horecabedrijven waken er altijd voor dat deze paracommercie niet zorgen voor oneerlijke concurrentie. Dat klinkt misschien overdreven, maar voor de paracommercie gelden nu eenmaal andere eisen als voor de horeca: De directe dan wel indirecte subsidieverstrekking; de versoepelde eis van het bezit van een diploma Sociale Hygiëne die voor paracommerciële instellingen is beperkt tot 2 leidinggevenden, het regelmatig en vaak structureel werken met c.q. gebruik maken van vrijwilligers, het in beginsel niet inschrijfplichtig zijn bij het Bedrijfschap Horeca en Catering, het van toepassing zijn van fiscaal gunstigere voorwaarden,het verkrijgen c.q. huren van accommodaties tegen niet marktconforme (vaak symbolische) voorwaarden en prijzen.

Paracommercie betekent niet per definitie oneerlijke concurrentie, maar het wordt in de praktijk wel vaak gelijk gesteld aan. Partijen willen vooral graag duidelijke afspraken.

In Hasselt is er onrust ontstaan door verschillende berichtgeving. In eerste instantie was er bij de J.P. van den Bent Stichting sprake dat er een Theehuis zou komen in de boerderij aan het Kalkovenwegje in Hasselt. Maar de stichting heeft de plannen gewijzigd. Inmiddels heeft de stichting laten weten dat zij willen beginnen aan een professioneel Grand Café-Restaurant De Linde en klanten moeten er ook één of twee avonden in de week en op zaterdag terecht kunnen. Het moet de locatie worden waar klanten meer kunnen dan alleen thee drinken.

Dhr. Brink van De Herderin laat weten: “In eerste instantie is er steeds gecommuniceerd dat het om een ‘theehuis’ zou gaan, maar nu blijkt er sprake te zijn van een heus ‘Grand Café-Restaurant’. Bij mij rijst dan de vraag: Is dit bewust gebeurd om een ‘rookgordijn’ op te trekken, is dit een vergissing geweest, of zijn de plannen tussentijds veranderd?”.

Dhr. W.G. Vos en J.E. Niklaas van Eetcafé de Compagnie vertellen dan: “De horeca en zo velen andere groepen bevinden zich in lastige economische tijden, dit zeker in ons Hasselt. Des te meer men moet vissen uit dezelfde vijver hoe lastiger het gaat worden. De scheidslijn tussen de paracommercie en de commerciële bedrijven moet duidelijk en helder zijn en zo ook worden vastgelegd."

Alle horecapartijen vragen zich af wat die scheidslijn is, wat hun overlevingskansen zo worden, hoe de controle gaat worden en zij wijzen op de regels voor de paracommercie die zij niet terug zien in de folder van de J.P. van den Bentstichting (alle gasten zijn welkom, terwijl dit volgens de paracommercie alleen voor een feestje van persoonlijke aard kan zijn).

Ze stellen dan ook nog de vragen waarom in de vergunning zoals die nu is opgesteld de openingstijden zo ruim zijn opgesteld en waarom de vergunning niet geld voor bijeenkomsten van persoonlijke aard.

Veel vragen en onrustgevoelens dus bij horecaondernemers in Hasselt. Waarbij één ondernemer ook nog een heel persoonlijke opmerking maakte: “Ik ben er niet op tegen dat er voor deze jongeren gezocht wordt naar een werkplek, ik heb zelf ook twee kinderen die in deze groep jongeren vallen. Maar de locatie en activiteiten in ons Hasselt kan niet. (…) Wij verdienen een eerlijke kans om goed te ondernemen. Wij betalen premies en belastingen, leges en hebben te maken met ruim 140 wetten en zorgen voor levendigheid in de gemeente." Een emotionele oproep van W.G. Vos en J.E. Niklaas.

reageren REAGEER | stuur door DOORSTUREN | printen PRINT | VRIJDAG, 11.01.13 | 20.12 UUR
Als je in De Linde komt, dan stap je een nette, frisse (rookvrije!!), moderne en goed ogende zaak binnen. Helaas kan ik dat van menig horeca zaak in Hasselt niet zeggen. En geen klanten? Dan komen 'Jan' en 'Hasselter' blijkbaar op andere tijdstippen. Of ze zijn nog nooit in de buurt geweest van De Linde en roeptoeteren ze maar wat.
John | Hasselt | MAANDAG, 30.06.14 | 14.18 UUR | Kwetsend of ongepast?
Ik vind de linde een heerlijk rustig en gezellig plekje waar je lekker kan onthaasten en waar je alle tijd kunt nemen om te genieten van al het lekkers wat hier word aangeboden met liefde en trots van het personeel.Oke het is er niet altijd super druk maar dat komt omdat het nog niet zoveel in de kijker is geweesd en misschien door de openings tijden.
maar het is echt heel fijn dat je niet hoeft te wachten om een plekje te krijgen.
Ja ik kom geregeld in de linde en ben heel tevreden gewoon super
Janet | Zwartsluis | MAANDAG, 30.06.14 | 11.10 UUR | Kwetsend of ongepast?
Het is een heel menselijke, bijna automatische reactie van de horecaondernemers. Maar ook een beetje gemakkelijke reactie. Probeer die eens te doorbreken. Wees blij met De Linde (en wie weet in de toekomst nog andere initiatieven). Zie het niet als een bedreiging maar als een versterking. Een uitgebreider horeca-aanbod trekt méér klanten. Voor andere branches (keukenboeren, supermarkten, drogisterijen, bouwmarkten) geldt dat, en voor horeca is het niet anders. Je moet wél kwaliteit bieden, maar dat is een goede ondernemer wel toevertrouwd.
De Linde en soortgelijke organisaties werken veel met vrijwilligers. Oneerlijke concurrentie? Het betreft vaak mensen die in het normale arbeidsproces (nét) niet mee kunnen komen. In het algemeen wordt door hen niet dezelfde arbeidsproductiviteit gehaald als door reguliere werknemers. Het vraagt vaak om een vorm van (extra) op deze doelgroep gerichte begeleiding door gediplomeerd personeel - met daarbij behorende personeelskosten. Uit ervaring weet ik dat je niet zonder meer kunt concluderen dat werken met vrijwilligers altijd goedkoper is.

Concurrentie? Wees er dankbaar voor. Het houdt je scherp en creatief en maakt je beter.
Niets ten nadele van de bestaande horeca, maar als we meer willen met Hasselt, dan kan Hasselt écht nog wel wat meer horeca (en andere voorzieningen) gebruiken.
René | Hasselt | DINSDAG, 15.01.13 | 23.22 UUR | Kwetsend of ongepast?
@ Jonge ondernemer,

Helemaal mee eens, jij snapt hoe het werkt :-)
OudHasselter | Zwolle | DINSDAG, 15.01.13 | 08.15 UUR | Kwetsend of ongepast?
Tuurlijk iedere horeaca ondernemer schrikt als er concurentie in aankomst is de een wat meer dan de ander. Of het nou gezonde concurentie is of niet ik vind dat de horeaca ondernemers al brand roepen voor dat er vuur is. Iedereen moet een kans krijgen om te ondernemen of je het er nou mee eens bent of niet.. Waarom altijd de moeilijke weg nemen als er ook een kortere is? Het lijkt me niet zo moeilijk om de handen in een te slaan en samen tot een goed ondernemersschap te komen. Wat eerdere mensen ook al als reactie schreven Probeer je te onderscheiden met je producten en service. Zo vind ik persoonlijk dat Eetcafe de Compagnie dit zeer goed op pakt door spareribs te verkopen uit eigen keuken. Vaste kroeg klanten blijven toch wel bij hun stam cafe en raken niet aan het dwarrelen. Ik ken ook ondernemens in Hasselt die meerdere locaties verhuurden zoals in de sporthal van de heer sterenberg dit is toch ook een soort van concurentie en niemand die je er over hoord en natuurlijk is hier ook niks mis mee sporters moeten ook hun versnaperingen kunnen kopen. Mensen maak het elkaar niet zo moeilijk kijke de kat gewoon eerst uit de boom en hou de prijzen gelijk. 'ONDERSCHEID' je zelf!
Jonge ondernemer | Hasselt | ZONDAG, 13.01.13 | 18.51 UUR | Kwetsend of ongepast?
In hasselt heb je De Zon met hun vriendjes,in Genemuiden heb je Johan Snel met zijn vriendjes het noemt zich de horeca van Zwartewaterland de alleen heersers die de prijs kunnen bepalen van een biertje.Als ze dat niet meer kunnen redden maaien ze wid om zich heen en komen overal tegen in opstand,ik zou zeggen maak het eerst in jullie eigen kroeg weer eens aangenaam om een biertje te drinken voor een normale prijs dan zie je denk ik ook weer wat meer klanten,klanten die nu weg blijven met deze woekerprijzen.
Joop | GENEMUIDEN | ZONDAG, 13.01.13 | 13.35 UUR | Kwetsend of ongepast?
Kijk..... Keet de kolk was het begin, en nu denken ze dat ze direct overal hun kop tegen in kunnen gooien, verenigingsleven in zwartewateland...... Pas op..... Jullie zijn de volgende..!
Egbert | Genemuiden | ZONDAG, 13.01.13 | 12.27 UUR | Kwetsend of ongepast?
@OudHasselter

en als er dan dus een vergunning wordt aangevraagd mogen andere partijen daar dus beroep tegen aan tekenen. Wat ze nu dus ook doen.
En welke argumenten ze dan gebruiken zijn ze ook vrij in. Maar als je de reacties leest dus niet.

Beetje bekrompen denken..
Weer die slimme | Hasselt | ZONDAG, 13.01.13 | 11.01 UUR | Kwetsend of ongepast?
Eindelijk een cafe in Hasselt met klasse
Ldj | Hasselt | ZONDAG, 13.01.13 | 00.40 UUR | Kwetsend of ongepast?
@ "Slim persoon"

Ze houden zich gewoon netjes aan de regels door een volledige horeca vergunning aan te vragen! Als de gemeente deze vergunning verstrekt heeft de Linde niks fout gedaan en de normale weg bewandeld. Mocht het nieuwe concept niet in de lijn liggen van de aangevraagde horeca vergunning dan heeft de gemeente het recht de horeca vergunning te herzien. Dus het ligt geheel in de handen van de gemeente. De ervaring is wel dat de gemeente zich vaak laat inpakken door de gevestigde orde in Hasselt. Dus snappen doen we het wel en lezen het ook goed!
OudHasselter | Zwolle | ZATERDAG, 12.01.13 | 21.12 UUR | Kwetsend of ongepast?
Dat je je zelf EETcafe durft te noemen.
als jij de keuken net zo voor elkaar had als Grand Café De Linde zou jij je niet zo druk hoeven te maken.
Ga eerst eens bij je zelf kijken en heb dan eens commentaar op een ander!!!!!!!!!
ik wens DE Linde en de gemeente Hasselt veel succes het zou eens tijd worden voor wat verandering
Vrienden van echt Hasselt | Hasselt | ZATERDAG, 12.01.13 | 20.41 UUR | Kwetsend of ongepast?
Dit is gewoon zielig van de horeca Hasselt. Zelf de tarieven zo hoog maken dat niemand meer wat koopt en als er dan een goed initiatief gestart wordt voor mensen met een beperking grote jankverhalen gaan houden. Onsportieve gedrag van de horeca ondernemers. Vraag me zelfs nu af of dit gedrag wel bij een echte ondernemer hoort. Verliezers hebben immers een excuus, winnaars een plan.
Horeca Hasselt, schaam je, hou je zelf en anderen niet voor de gek en maak een plan waarbij je je eigen tent weer vol krijgt en trek je bezwaar in.
JBF | Hasselt | ZATERDAG, 12.01.13 | 14.44 UUR | Kwetsend of ongepast?
Stel je eens voor dat het grand-cafe een concurent wordt van de door gemeente gesponsord "cafe" (54000.--) te G......
Gerjan | Zwartsluis | ZATERDAG, 12.01.13 | 14.37 UUR | Kwetsend of ongepast?
Een bekend persoon zei het al eens, ben ik nu zo slim of de rest zo dom want meeste reacties geven aan dat de mensen het niet snappen of niet goed lezen.
Nl dat het om vergunningen gaat, dua als De Linde de juiste weg daarin had bewandeld dan was er geen probleem geweest.
Iedereen moet zich toch aan regels houden!!??
Slim persoon | Hasselt | ZATERDAG, 12.01.13 | 14.16 UUR | Kwetsend of ongepast?
Wat een jankers die horecagelegenheden in Hasselt pfhh. Vindt juist een *** goed initiatief!!
Joop | Zwartewaterland | ZATERDAG, 12.01.13 | 14.14 UUR | Kwetsend of ongepast?
Precies, wat een genot zal dat zijn: ROOKVRIJ
Hasselt | Hasselt! | ZATERDAG, 12.01.13 | 12.15 UUR | Kwetsend of ongepast?
Als je bij De Linde rookvrij kunt lunchen hoeven we niet meer naar Zwartsluis of Genemuiden.
Zwartewaterlander | Zwartewaterland | ZATERDAG, 12.01.13 | 10.28 UUR | Kwetsend of ongepast?
Beetje hypocriet om als ondernemer te zeggen dat je er niet op tegen bent dat er voor deze jongeren een werkplek wordt gezocht, als het mijn branche en mijn plaats maar niet betreft. Andere branches c.q. paatsen mogen dit dus opknappen. Kom op zeg, toon ondernemerschap door je als onderneming te onderscheiden en zo klanten binnen te halen en vraag je af hoe je Hasselt aantrekkelijker kunt maken om meer mensen naar Hasselt te krijgen. Dan is er voor elk horecabedrijf bestaansrecht en dus ook voor De Linde!
H.O. Reca | Zwartewaterland | ZATERDAG, 12.01.13 | 00.25 UUR | Kwetsend of ongepast?
Het wordt tijd dat ook de Horeca in Hasselt leert wat concurrentie is. In andere branches is dat de normaalste zaak van de wereld. Al 20 jaar lang domineert de gevestigde orde de Horeca in Hasselt en nu komt er een fantastisch initiatief in Hasselt en breekt de paniek uit. Zorg ervoor dat je je onderscheidt, zo meten ook andere bedrijven overleven!
H.O. Reca | Zwartewaterland | VRIJDAG, 11.01.13 | 23.02 UUR | Kwetsend of ongepast?
Volgens mij is dit gewoon concurrentie, geen paracommercie! Tenzij ze tegen hele scherpe tarieven producten gaan aanbieden die van subsidies aan elkaar hangen.
Waarom zijn de ondernemers zo bang? Als het goed is kunnen jullie je onderscheiden van dit Grand Café-Restaurant. Het kliekje in Hasselt houdt vernieuwing alleen maar tegen, willen jullie nog eens wat toerisme aantrekken? De tijden wanneer het Grand Café-Restaurant over het algemeen geopend is, zijn de overige horeca over het algemeen gesloten.
Wees sportief en verwelkom een nieuw initiatief!
OudHasselter | Zwolle | VRIJDAG, 11.01.13 | 22.46 UUR | Kwetsend of ongepast?
He gun ook eens een ander wat maak het biertje wat goed koper komen er ook weer klanten in de kroeg ...
Klaas | Hasselt | VRIJDAG, 11.01.13 | 21.51 UUR | Kwetsend of ongepast?
Geen reden tot paniek!Bij de Linde heb ik nog geen klant gezien!
Jan | Hasselt | VRIJDAG, 11.01.13 | 20.47 UUR | Kwetsend of ongepast?
De horeca in Hasselt hoeft zich toch geen zorgen te maken,er komt bijna geen mens in de Linde.
Hasselter | Hasselt | VRIJDAG, 11.01.13 | 20.31 UUR | Kwetsend of ongepast?
Vandaag:
4° | 3°
Meer weer...
Morgen:
5° | 3°


LIVE SPORT
HZVV - Sc Genemuiden 0-0
DESZ - VVI 1-2
Fc Meppel - Olympia'28 0-2
AGENDA

POLL

  • Gemeenten delen zorgen over aanvliegroute Airport Lelystad
 Terecht, het dossier is incompleet!
 Euh, wat is een vliegtuigbeweging?
 Hoe laag komen vliegtuigen over ons huis?
 'Uitbreiding Airport Lelystad vormt aantasting leefomgeving'

TEKSTADVERTENTIES
Gevonden en verloren?!
www.zwartewaterland.nl
Meld, zoek en vind uw verloren en gevonden voorwerpen!
Zwartewaterland Onderneemt
www.zwartewaterland.nl
Waar kunnen we u mee helpen?

advertentie
advertentie
0.52616 s