Woensdag 23.05.18 | 13.04 uur

SGP-er Johannes van den Berg spreekbuis voor bewoners in ongewisse

'Slechte start omgekeerde afvalinzameling'

'Slechte start omgekeerde afvalinzameling'

'Slechte start omgekeerde afvalinzameling'© Z-RTV Fotografie | RDV

'Een slechte start van de omgekeerde afvalinzameling. Afvalkalenders, die half januari nog niet binnen zijn, terwijl ze begin december als papieren versie zijn aangevraagd, het ontbreken van de motivatie waarom, kortom een verkeerd signaal, dat het imago van onze gemeente schaadt.'

Johannes van den Berg (SGP) toonde zich tijdens de raadsvergadering donderdagavond spreekbuis van bewoners in het ongewisse, die niet weten 'wat wanneer aan de weg moet' omdat de ROVA met instemming van de gemeente Zwartewaterland sinds begin dit jaar is overgestapt op een nieuwe manier van afvalinzamelen, die er toe moet leiden dat er meer bruikbare grondstoffen uit het afval worden gehaald.

Wethouder Wolbert Meijer vond het 'vervelend om te horen' dat de papieren afvalkalenders zo laat zijn bezorgd en meldde dat motivatie en voorlichting over de nieuwe manier de komende weken zullen volgen.

Janet Hoentjen (PvdA) en Henk Buit (CDA) vroegen, gezien de problemen in buurgemeenten, alvast aandacht voor de nog te plaatsen ondergrondse containers, gezien de overlast, die dat met zich meebrengt.

'Waar komen ze en hoeveel gaan het er worden? Kan het 500 meter-criterium waargemaakt worden want we plaatsen ze toch voor de komende 20-25 jaar,' was de vraag van Hoentjen. Henk Buit refereerde aan de klachten, die omwonenden van ondergrondse containers elders nu ervaren: 'Je wordt stapelgek met zo'n ding in de buurt want het dumpen gaat dag en nacht door.' 'In het buitengebied dan maar,' grapte Klaas Eenkhoorn (PvdA).

De locaties van de ondergrondse containers staan nog niet vast. 'Dat wordt in de tweede helft van dit jaar bepaald maar we zullen de klachten uit Steenwijkerland en Stadshagen ter harte nemen,' beloofde Meijer.

reageren REAGEER | stuur door DOORSTUREN | printen PRINT | VRIJDAG, 18.01.13 | 00.03 UUR
Laat de gemeente eerst een keer duidelijk te leren communiceren. En dat er eens duidelijk wordt gemaakt. Wat de bezuiniging is en voor wie.En waar het geld wegkomt( op dit moment bij de burger, verhoging afvalstoffenheffing, verhoging legen grijze container).Laat ze maar eens zelf in de grijze container kijken of het wel een reel plan.En geef ook uitleg wat we gaan doen met de lege pakken fris.Bouw gewoon een afvalstraat waar we alles kwijt kunnen. Meerdere gemeenten werken daarmee.Geen dure ondergrondse containers met onderhoudscontracten etc.
Arjan | Zwartsluis | ZONDAG, 10.02.13 | 10.12 UUR | Kwetsend of ongepast?
Met je volle afvalzak 500 meter lopen en de ondergrondse container is vol zakkie mee terug nemen als je je zak achter laat loop je kans op een boete van de ROVA controleur
praktijk stadshagen
Albert | Hasselt | MAANDAG, 04.02.13 | 11.56 UUR | Kwetsend of ongepast?
Mensen eerst alles eens uitproberen en daarna de boel evalueren.
je afval goed scheiden scheelt echt.
Henk | Zwartewaterland | WOENSDAG, 23.01.13 | 18.09 UUR | Kwetsend of ongepast?
En nou blijft onze blauwe container ook nog vol staan terwijl het vandaag de ophaaldag is
Jordie | Genemuiden | WOENSDAG, 23.01.13 | 18.02 UUR | Kwetsend of ongepast?
@ Zwartewaterlander, ha, ha ik heb hetzelfde gedacht. In de tijd dat onze kinderen nog op de basisschool zaten, liep ik als vrijwilliger wel eens mee met de vrachtauto om oud papier op te halen. Toen waren er enkelen die luiers tussen het oude papier stopten. Nou niet echt een pretje!Vlees- en visresten lijkt me ook niet echt fijn.
Heleen Eenkhoorn | Hasselt | MAANDAG, 21.01.13 | 12.59 UUR | Kwetsend of ongepast?
Wij hebben ons ook over die tip verbaasd.
Neem aan dat het toch niet de bedoeling is dat de vlees en vis resten in de oudpapiercontainer belanden als deze de eerste is die aan de weg moet;))
Zwartewaterlander | Zwartewaterland | MAANDAG, 21.01.13 | 07.49 UUR | Kwetsend of ongepast?
Heb net even de afvalkalender gedownload, met verbazing kijk ik naar de zomertips.
Zomertips
• Vlees- en visresten kunnen in de warme perioden stankoverlast en maden tot
gevolg hebben. Verpak dit afval in die perioden in krantenpapier of doe het in
de container die het eerst wordt geledigd.
Heleen Eenkhoorn | Hasselt | ZONDAG, 20.01.13 | 19.07 UUR | Kwetsend of ongepast?
Dat is idd besparen JB uit Genemuiden. Hopelijk leest de gemeente dit soort reacties ook. En doe dan de grijze 1x in de 3 weken. Bespaar je al met al toch ook, en dan klawgt er niemand meer dat ze het niet kwijt kunnen....
Marion | Hasselt | ZATERDAG, 19.01.13 | 17.00 UUR | Kwetsend of ongepast?
Haha, nu begrijp ik het .... wij hadden de digitale kalender al gedownload, maar wisten niet dat de papieren versie nog niet verzonden hadden.

Jammer dat ze bij de planning van de ROVA nog geen gebruik maken van de digitale versie en afhakelijk zijn van de papieren versie en ze het plastic pas vrijdag kwamen afhalen dan volgens de ROVA kalender op donderdag. ( en dat is pas de tweede keer dit jaar)

En maak je allen niet druk, de rekening betalen wij toch wel. Nu begrijp ik ook ineens waarom recyclen de meest lucratieve business is ondanks de crisis. Plak er gewoon een gewoon een groen label op en het verkoopt wel.

Zolang ik nog gewoon naar de toilet mag in mijn eigen huis en niet mijn behoeft op de groene container hoeft te doen van de Rova, zal ik niet meer klagen...

Ps. desnoods kunnen we ons eigen ophaaldienst nog opzetten. Voor pak hem beet € 150,= per jaar per aansluiting, voor 20.000 aansluitingen. Zou er toch een leuke onderneming te starten zijn ?
El frigo | Hasselt | ZATERDAG, 19.01.13 | 13.29 UUR | Kwetsend of ongepast?
Ze moeten de groene 1x per 4 weken leegmaken en de grijze 1x per 2 weken. Net wat verschillende mensen al aangeven: grijze 1x per 4 weken is veel te weinig voor een gezin. En anders maar gewoon bij de groene ingooien.Wat ook wel zal gebeuren.
Johan | Zwartewaterland | ZATERDAG, 19.01.13 | 11.38 UUR | Kwetsend of ongepast?
Besparen misschien verstandiger om de groene van oktober tot maart ook om de 3 of 4 weken opte halen en inde andere maanden om de 2 (.s winters stinkt het Gft niet zo en mensen hebben veel minder tuin afval).

De ondergrondsecontainers op 500 mtr afstand is toch heen en terug 1 km lopen met je zakje !
JB | Genemuiden | VRIJDAG, 18.01.13 | 21.20 UUR | Kwetsend of ongepast?
@Ron Wat is jullie oplossing voor het overtollige afval??

Om de 4 weken de grijze container gaat vast bij meerdere gezinnen problemen geven! Ik heb 1 kleine die 5/6/7 keer per dag verschoond moet worden, je zal maar 2 of 3 kinderen in de luiers hebben!

Ik wacht met smart op de brief van de ROVA, dat de grijze container weer 1x per 2 weken wordt geleegd!

En ondergrondse containers in het buitengebied?
Mp | Hasselt | VRIJDAG, 18.01.13 | 18.29 UUR | Kwetsend of ongepast?
Tjonge, dan wordt het plastic wat later opgehaald, een nieuwe volgorde is binnen de maand gewend en anders maar 2 maanden. Waar men zich al druk om kan maken. Gewoon netjes blijven scheiden.
Ienemeu | Zwartewaterland | VRIJDAG, 18.01.13 | 15.22 UUR | Kwetsend of ongepast?
Burgers en Gemeenteraad,

1) Groenafval aan de weg is gratis geworden:

De suggestie wordt gewekt dat het plaatsen van de groen container gratis is geworden maar als daardoor de vaste lasten omhoog gaan is dit natuurlijk vreemd! Dan is het helemaal niet gratis te noemen maar dan wordt de rekening simpleweg verschoven.

2) Groen wordt gratis maar de vrachtwagen moet nog wel betaald worden:

Op de site van Rova staat te lezen:

"Het groene gas wordt ook als brandstof voor (inzamel)voertuigen gebruikt. dit is een zichtbare stimulans voor de samenleving om afval te scheiden, want aardgasvoertuigen zijn schoner, stiller en zuiniger dan hun dieselvoorgangers. Burgers worden op deze wijze beloond voor het goed scheiden van gft-afval. "

Dit is strijdig met de verschuiving van de kosten van de inzameling van groenafval naar de vaste lasten. Dit is namelijk geen stimulans ... als burger schiet ik er namelijk niets mee op, de ROVA is alleen goedkoper uit bij het inzamelen. Zij betalen geen diesel meer maar nemen hun eigen gas af. Waar is de beloning voor mij?

3) Sigaar uit eigen doos:

Wat mij nog het meeste tegen de borst stoot is dat ik nu de ROVA sponsor om groen gas te maken wat ik voor het volle pnd moet betalen als ik het afneem.

Op de site van ROVA staat te lezen:

"Dit groene gas heeft de kwaliteit van aardgas. Het is een uniek project, want het is voor het eerst dat groen gas uit vergisting ingevoed wordt in het landelijke aardgasnetwerk. Dit is een belangrijke stap in de verduurzaming van het Nederlandse aardgassysteem."

Kortom, ik zet de groencontainer aan de weg zogenaamd gratis en de ROVA komt hem ophalen met een vrachtwagen op 'mijn groene gas' die via de belastingen tegen diesel kosten in rekening wordt gebracht.
Vervolgens wordt er groen gas van gemaakt die ik ook weer tegen voltarief bij de gasmeter afneem.

Ik vraag U, waarom moet ik zwaar betalen om een hobby van de ROVA te bekostigen?
ROVA wilde immers meer groenafval om de vergister aan de gang te houden, daarom moest in het buitengebied ook ineens groenafval worden opgehaald.

Vorm dan als ROVA en Gemeente een energie leverancier waar ik met korting m'n eigen gas kan afnemen!

Dat is pas een Stimulans!
Jackhammer | Zwartewaterland | VRIJDAG, 18.01.13 | 13.57 UUR | Kwetsend of ongepast?
Omgekeerd inzamelen is op zich geen probleem, maar communicatie e.d. had inderdaad veel beter plaats moeten vinden. Ook over het plaatsen van de ondergrondse containers zal men zich goed moeten beraden om in de toekomst een hoop *** te voorkomen (rotzooi, lawaai, etc.).

Wat wel een doorn in hwet oog is, is de frequentie van ledigen van de restafvalcontainer van 1x per twee weken naar 1x per 4 weken. Voor een gemiddeld gezin is dat niet haalbaar. En dan te bedenken dat wij echt alles scheiden wat maar mogelijk is.........
1x per drie weken zou beter zijn, dat is nog te behappen. Nu hebben (wij tenminste) alweer losse vuilniszakken in de schuur staan en waar moeten die nu naar toe is de grote vraag? De gemeente zal daar samen met de ROVA ons inziens over na moeten denken om dat op te lossen voordat er overal afval gedumpt gaat worden (gelukkig hebben wij een andere oplossing om het overtollige kwijt te raken).
Ron | Zwartsluis | VRIJDAG, 18.01.13 | 13.43 UUR | Kwetsend of ongepast?
Ik ben het helemaal eens met v.d.Berg maar er gaat wel meer mis bij B en W en de gemeente raad.
J.S | Hasselt | VRIJDAG, 18.01.13 | 12.34 UUR | Kwetsend of ongepast?
@albert

jij hebt er verstand van of niet!?

Ik weet wel dat t niet goed gaat, op kalender stond dat ze gisteren plastic zouden doen (en ook mijn buurman zei het tegen mij....)

Maar alles ligt er nog
Ervaringsdeskundige | Hasselt | VRIJDAG, 18.01.13 | 11.47 UUR | Kwetsend of ongepast?
@Albert, wat een onzin!, vooral onder de senioren zijn er veel die geen computer hebben.
Daar heeft de ROVA gewoon rekening mee te houden.
De hele regeling is gewoon overhaast ingevoerd, de voorbereiding had beter gemoeten.
Pieter | Hasselt | VRIJDAG, 18.01.13 | 10.34 UUR | Kwetsend of ongepast?
Inderdaad Albert, wat een onzin.
Al heb je geen computer. Dan loop je toch even naar de buren. Beetje beweging kan geen kwaad en dan spreek je de buren ook nog eens.
Er is altijd wat te zeuren. De telefoon is ook gewillig.
Als de buren de container of plastic aan de weg zetten dan doe je dat toch ook, indien nodig.
Het zijn altijd dezelfden die zeuren maar als ze mogen meedenken met oplossingen hoor je ze niet.
Bah, wat een volk.
Sluziger | Zwartsluis | VRIJDAG, 18.01.13 | 10.10 UUR | Kwetsend of ongepast?
Terug draaien die handel. Ondergrondse containers? Niet aan beginnen. Geeft alleen overlast en rotzooi. Kijk maar hoe ze klagen over de rommel in de Stadshagen.Maar ja, dat zien ze bij de gemeente niet want ze hebben dollardtekens in de ogen
Johan | Zwartewaterland | VRIJDAG, 18.01.13 | 09.56 UUR | Kwetsend of ongepast?
Ook onze gemeente laat zich inpakken door de almachtige ROVA.de reusachtige investeringen worden afgewenteld op de inwoners van onze gemeente.En alles onder het mom van we gaan voor een beter mileu.met andere woorden ,hoe klop ik de burger nog meer geld uit zijn zakken.
Hendrik | Genemuiden | VRIJDAG, 18.01.13 | 09.47 UUR | Kwetsend of ongepast?
Wat een onzin! Iedereen heeft tegenwoordig een computer en op de site van de ROVA staan alle data duidelijk aangegeven. Het is maar waar een mens zich druk over maakt!
Albert | Zwartewaterland | VRIJDAG, 18.01.13 | 08.52 UUR | Kwetsend of ongepast?
Ben helemaal geen voorstander van het omgekeerd inzamelen, je wordt aan alle kanten gepakt. Het gratis groenafval ophalen is dus echt niet gratis. Je belastingen zijn omhoog gegaan, dus je betaald het even zo vrolijk alsnog. En dan de mensen zonder tuin en dus ook met zeer weinig groenafval, zij betalen dus helemaal teveel.

Dit hele project loopt uit op een fiasco en dan ook nog melden dat het imago van de gemeente geschaad is, welk imago?????

Maar ik zal positief eindigen, heb vlak voor de kerst de papieren kalender aangevraagd en had hem binnen 4 werkdagen op de mat liggen. Bij ons kwam hij dus keurig op tijd binnen.
Zwartewaterlander | Zwartewaterland | VRIJDAG, 18.01.13 | 07.14 UUR | Kwetsend of ongepast?
Direct stoppen, alleen maar onrust mijn moeder dacht dat het plastic voortaan in de groene container moest niemand snapt het meer hoe het gaat, slechte timing en slechte communicatie!
Hasselter | Hasselt | VRIJDAG, 18.01.13 | 06.38 UUR | Kwetsend of ongepast?
Er gaat meer mis bij de ROVA. Donderdag zou ophaaldag kunststofafval zijn. Het is inmiddels vrijdag en alle zakken staan nog gewoon bij de straat.
Beoner Ter Wees hoek | Hasselt | VRIJDAG, 18.01.13 | 01.00 UUR | Kwetsend of ongepast?
Vandaag:
25° | 11°
Meer weer...
Morgen:
25° | 10°


AGENDA
TEKSTADVERTENTIES
Gevonden en verloren?!
www.zwartewaterland.nl
Meld, zoek en vind uw verloren en gevonden voorwerpen!
Zwartewaterland Onderneemt
www.zwartewaterland.nl
Waar kunnen we u mee helpen?

advertentie
advertentie
advertentie
0.99476 s